تاثیرات سودپرک برسلامت

تاثیرات سود پرک بر سلامت 

تاثیرات سود پرک بر سلامت : آیا از تاثیرات سود پرک بر سلامت بدن اطلاعی دارید ؟

اگر محلول سود پرک به طور تصادفی بلعیده شود (وارد دستگاه گوارش  شود) چه اتفاقی رخ می دهد؟

هیچ گزارشی مبنی بر، خورده شدن سود پرک توسط کارگران کارخانجات وجود ندارد. بلع یا خوردن این ماده می‌تواند سوختگی‌های خورنده شدید در بافت مری ایجاد نموده که در برخی از موارد تا تنگی آن نیز پیشرفت می‌کند. در صورت گرفتار شدن به درد شدید، سوختگی دهان، گلو و مری؛ استفراغ، اسهال، غش کردن و مرگ احتمالی مصرف خوراکی باید رخ داده باشد.

مواجهه طولانی مدت با محلول سود پرک چه تاثیری بر سلامتی می گذارد؟

پوست : به علت ماهیت خورنده سود پرک، تماس مکرر یا طولانی مدت باعث خشک شدن ، ترک خوردگی و التهاب پوست می گردد.

(درماتیت) استنشاق : کارگری که به مدت ۲ ساعت در روز، بیش از ۲۰ سال در تماس با میست حاصل از جوشیدن محلول سود پرک در ۲ ظرف بزرگ داخل یک اتاق کوچک با تهویه ناکافی باشد، مبتلا به بیماری انسدادی شدید راههای هوایی می‌شود.

می توان نتیجه گرفت که مواجهه گسترده و طولانی مدت باعث تحریک و سوختگی دستگاه تنفسی شده  و در نهایت به بیماری منجر می‌شود.

در آثار مؤلفین هنوز مواجهه مزمن گزارش نشده، احتمالا تحریک حاد قوی تاکنون باعث شده به طور طبیعی از مواجهه بیشتر کارگران جلوگیری نماید.  مواجهه واقعی با ائرسلهای سود پرک تا کنون اندازه گیری نشده و مولفین هنوز قطعا شخصی را که بدلیل شرایط ذکر شده دچار آسم شده باشد مستثنی نکرده اند.

تاثیرات سود پرک بر سلامت

تماس طولانی با سود پرک و یا محلول تولید شده از آن موجب ایجاد سوختگی خفیف یا شدید شیمیایی شده و پوست قرمز می شود. همچنین در دمای بالا ، بخارات ناشی از کاستیک سودا در محیط می تواند تاثیر زیان باری بر بافت چشم و ریه داشته باشد. ایجاد تورم در سیستم تنفسی و دیواره های ریه نیز تنفس را بسیار مشکل می کند. عوارض و سوختگی های ناشی از سود پرک بر بدن انسان به چند بخش تقسیم بندی می شود.

عوارض پوستی: تماس با پوست به شکل جامد و یا محلول سبب تجزیه چربی و پروتئین ها سازنده پوست شده و موجب قرمزی می شود. در صورت تماس طولانی تر می تواند زخم های عمقی را ایجاد نماید.

عوارض چشمی: چشم انسان از بافت های نرم چربی تشکیل شده است و بخارات منتشره از سود پرک باعث بیماری هایی همچون کدر شدن قرنیه ، گلوکوم ، چسبندگی پلک و در تماس طولانی موجب نابینایی می گردد.

مشکلات ریوی: بخارات سمی محلول داغ سود پرک تمام سیستم تنفسی از دهان تا ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث ایجاد تورم شود. در طولانی مدت این امر باعث ایجاد زخم دهانی ، آماس ریوی و آسم خواهد شد.

مشکلات گوارشی: در صورت بلع کاستیک سودا پرک ، موجب سوختگی مری و سیستم گوارشی می شود. همچنین سود پرک سبب خنثی سازی اسید معده شده و می تواند عوارضی نظیر درد شکمی ، ایجاد نبض معده ، زخم معده و یا حتی سرطان شود.

بنابراین در صورت ایجاد علائم سوختگی در اثر سود پرک کاستیک باید بافت تحت تاثیر را با مقادیر زیادی آب سرد شستشو داد و نیز سریعا از محیط بسته حاوی گاز های آن خارج شد. باید در اسرع وقت نیز فرد را در اولین زمان ممکن به پزشک منتقل کرد.

آیا محلول سود پرک سرطانزا می باشد؟

سود پرک به عنوان عامل بروز سرطان مری در افرادی که آن را بلعیده اند مطرح می‌باشد. سرطان ممکن است ۱۲-۴۲ سال پس از واقعه بلعیدن آن توسعه پیدا کند. اینگونه سرطان‌ها در قسمتهایی که دچار سوختگی شدید ناشی از حرارت شده اند نیز مشاهده شده است. تخریب بافتی و تشکیل اسکار این سرطان ممکن است از عوارض ناشی از سود پرک به تنهایی، شدیدتر باشد.

در یک مطالعه با کنترل- موردی بین بروز سرطان کلیه و سابقه اشتغال در منطقه نگهداری و تعمیر سلولهای تولید کلر رابطه معنی داری گزارش شده است. در این شغل عمده مواجهه، تماس با آزبست و سود پرک فرض شده بود. ارتباطی بین ابتلا به سرطان کلیه و مواجهه با سود پرک نیز یافته شد. این مطالعه توسط عواملی مانند تعداد کم کارگران در معرض، مواجهه با مواد متعدد ، تکیه بر سابقه کار در حالی که به حد کافی قابل اعتماد نبوده، محدود بوده است.

شرکت آراکس شیمی یکی از معتبر ترین شرکت های تولیدکننده سود پرک و آلومینیوم سولفات می باشد. گروه صنعتی آراکس شیمی محصولات خود را با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *