نکات مربوط به نگهداری سودپرک

نگهداری سود پرک

نگهداری سود پرک با مواد دیگر:

نگهداری سود پرک، سود پرک یا سدیم هیدروکسید ماده ای پایدار است که در آب حل می‌شود، درصورت تماس با هوا با رطوبت هوا و دی اکسید کربن ترکیب می‌شود و با اسیدها واکنش می‌دهد و نیز در اثر حل شدن در آب یا واکنش با اسید گرمای زیادی متصاعد میکند.

مقدار مجاز : 2 میلی گرم در مترمکعب

خطرات  سود پرک 

فاقد خطر انفجار و آتش سوزی می‌باشد ولی در صورت تماس با رطوبت گرمای انحلال آن شدید است .

ملاحظات بهداشتی در مورد سود پرک:

راههای جذب : چشم / پوست مخاط / تنفسی
خطرات علائم بالینی تماس با ماده : تماس با سود برای کلیه قسمتهای بدن خطرناک است. میزان جراحت وارده بستگی به دمای سود و مدت زمان تماس دارد.

نکات ایمنی سود پرک

در صورت تماس با پوست ابتدا حالت لغزنده (صابون شکلی) روی پوست چسبیده و سپس سوزش پوست شروع و با گذشت زمان سوختگی شدید می‌گردد. در صورت ورود به چشم می‌تواند باعث افت بینایی یا کوری دائم شود .

اثرات سود پرک بر بدن

ورود غبار سود به دستگاه تنفسی باعث سرفه‌های شدید و سوزش دستگاه تنفسی می گردد. درصورت ورود به دستگاه گوارشی باعث سوختگی و التهاب قسمتهای مختلف از قبیل دهان و زبان می گردد.

آلودگی با سود پرک :

پوست و عضلات : در صورت تماس سود پرک با پوس و عضلات بلافاصله کلیه لباسهای آلوده را از بدن خارج کنید و محل آلودگی را با آب بشوئید تا حالت چربی آن رفع  شود سپس محل را با محلول کلرید آمونیوم 5% بشورید.
چشم : در صورت تماس سود پرک با چشم ، بلافاصله چشم را حداقل به مدت 15 دقیقه با آب فراوان شستشو دهید . توجه داشته باشید که براثر سوزش شدید پلک چشم بسته می‌شود. که لازم است آن را با دو انگشت باز نگهدارید. پس از شستشوچشم را با محلول رقیق اسید بوریک شستشو دهید و هرگز از کلریدآمونیوم برای شستشوی چشم‌ها استفاده نکنید .
پس از اقدامات فوق مصدوم را به پزشک برسانید .

سود سوزآور و کمکهای اولیه :

دهان : در صورت تماس سود پرک با دهان، دهان را با مقدار زیادی آب شستشو دهید و سپس از روغن‌های استریل روی محل آلودگی استفاده کرده و سپس تخلیه نمائید در صورت سوزش زبان و لب‌ها می‌توان از یک قطعه یخ جهت کاهش استفاده کرد.

لوازم حفاظت فردی: لباس‌های آستین‌دار غیر پشمی ترجیحاً کتانی، دستکش لاستیکی، کتانی یا چرمی، کلاه لبه دار، چکمه لاستیکی پاشنه‌دار، پوشش محافظ صورت و گردن همراه باشد.

ملاحظات زیست محیطی سود پرک:

نگهداری و  حمل ونقل سود پرک :  به دور از رطوبت و دی اکسید کرین هوا و در ظروف  دربسته نگهداری می‌شود.
نشتت و ریزش :  درصورت ریزش قابل شستشو یا جمع آوری می‌باشد .

اقدامات مربوطه سود پرک :

نحوه دفع ضایعات : با اسیدها قابل خنثی سازی و با آب قابل شستشو است.
آسیب رسانی به محیط زیست : باعث افزایش قلیائیت آب‌ها و خاک می‌گردد.

شرکت آراکس شیمی یکی از معتبر ترین شرکت های تولیدکننده سود پرک  و آلومینیوم سولفات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *