چربی زدا و صابون ها

چربی زدا و صابون ها

صابون (Soap) ;چربی زدا و صابون ها را می‌توان از هیدرولیز قلیایی چربیها و روغن‌های طبیعی (استر اسیدهای چرب با گلیسرول) مانند پیه ، روغن‌های نارگیل ، زیتون ، نخل و تالو تهیه کرد که این واکنش به نام فرایند صابونی شدن (Saponification) موسوم است:

C3H5(OOCR)3 + 3NaOH → 3NaOOCR+C3H5(OH)3

باید توجه داشت که در روش‌های جدید، از هیدرولیز مستقیم چربی‌ها بوسیله آب در دمای زیاد استفاده می‌شود. تصفیه و ایزولاسیون اسیدهای چرب برای ساخت صابون‌،  یک فرایند پیوسته است.

از نقطه نظر شیمیایی، صابون‌ها، نمک‌های فلزی اسیدهای چرب (اسیدهای کربوکسیلیک) راست‌ زنجیر با حدود 10-18 اتم کربن می‌باشند.

با اینکه همه نمک‌های فلزی اسیدهای چرب، صابون هستند، اما تنها نمک‌های قلیایی مانند (سدیم و پتاسیم) در آب حل می‌شوند و خاصیت پاک‌کنندگی دارند, اما نمک‌های فلزهای قلیایی خاکی (مانند کلسیم و منیزیم و..) در آب حل نمی‌شوند.

چربی زدا و صابون ها

صابون ها

از این رو صابون‌های معمولی در آب سخت در مجاورت یون‌های کلسیم و منیزیم رسوب می‌کنند. به این ترتیب صابون خوب کف نمی‌کند و خاصیت پاک کنندگی خود را از دست می‌دهد. نمک‌های آلومینیوم اسیدها نیز در آب نامحلول و در روغن‌ها محلول هستند و از این ماده، در چربی‌های نرم کننده، رنگ، روغن جلا و ضد آب کردن مواد استفاده می‌شود.

نمک اسیدهای فلزات سنگین مانند کبالت یا مس نیز بعنوان ماده خشک کننده در رنگهای ساختمانی و جوهر ، قارچ کش ها و مواد ضد آب استفاده می‌شود.

کیفیت و مرغوبیت صابون ، به نوع چربی روغن بکار رفته بستگی دارد. لذا از خالص ترین و بی‌بو ترین آنها استفاده می‌گردد.

علاوه بر چربی و قلیا مواد افزودنی دیگری هم در فرمولاسیون صابون وارد می‌شوند. این مواد عبارتند از: مواد جلوگیری کننده از اکسیداسیون مثل تری اتانول آمین اولئات، مواد جلوگیری کننده از فساد صابون مانند دی سیانو دی آمیدو سدیم سولفانیلات، روغن‌های معطره برای ایجاد بوی خوب صابون و غیره…

شرکت  آراکس شیمی  یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده سودپرک  و  آلومینیوم سولفات  می‌باشد

برای دریافت قیمت و مشاوره در خرید با مشاوران ما  در تماس باشید.

989120850450+

982135000015+

982138921+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *