تاثیر سدیم هیدروکسید بر رنگ پوست چیست؟

تاثیر سدیم هیدروکسید بر رنگ پوست

در این مطلب قرار است درباره‌ تاثیر سدیم هیدروکسید برای پوست توضیح دهیم. سال‌های زیادی است که ترکیبات حاوی سدیم هیدروکسید در ساخت محصولات مراقبت پوستی برای خاصیت روشن‌کنندگی استفاده می‌شود. سدیم هیدروکسید به‌عنوان یک ماده‌ قلیایی قوی، نقش مهمی در تنظیم سطح PH و بهبود بافت محصولات آرایشی-بهداشتی ایفا می‌کند. اما تاثیر کمتر شناخته‌شده‌ آن، لایه‌برداری یا همان حذف سلول‌های مرده‌ پوست و نرم‌تر کردن بافت آن است که باعث سفید‌تر شدن رنگ پوست می‌شود.

با اینکه سدیم هیدروکسید باعث تحریک پوست می‌شود و هنگام استفاده از ماده به صورت خالص باید نکات ایمنی را را رعایت کنید، اما در زمان ساخت محصولات پوستی، این ماده را به دقت فرموله می‌شود تا برای پوست بی‌خطر باشد و با مواد شیمیایی مراقب پوست مطابقت داشته باشد. از این ماده در ترکیب انواع کرم‌ها، صابون‌ها و مواد سفید‌کننده و روشن‌کننده‌ پوست استفاده می‌شود.

نقش مهم سدیم هیدروکسید در ساخت محصولات مراقبت از پوست

سدیم هیدروکسید که با عنوان سود سوز‌آور نیز شناخته می‌شود، یک ماده‌ قلیایی بسیار پر‌کاربرد در صنعت ساخت محصولات مراقبت پوستی است. این ماده با فرمول شیمیایی NaOH در ساخت انواع صابون‌ها، کرم‌های آرایشی-بهداشتی و محصولات مراقبت پوستی استفاده می‌شود.

به‌عنوان مثال، از ترکیب سدیم هیدروکسید با چربی‌ها و روغن‌های مخصوص، صابون‌های گلیسرول ساخته می‌شود که یک محصول ایده‌آل برای لایه‌برداری و پاک‌کنندگی پوست به‌شمار می‌رود. در‌واقع، سدیم هیدروکسید با خاصیت قلیایی خود و خنثی کردن اسید‌های قوی، PH محصول را مطابق با PH سازگار با پوست انسان تنظیم می‌کند.

نقش سدیم هیدروکسید در روشن‌تر کردن رنگ پوست

 

نقش سدیم هیدروکسید در روشن‌تر کردن رنگ پوست
سود پرک در تغیر رنگ پوست

سدیم هیدروکسید از دو جهت به روشن‌تر شدن رنگ پوست کمک می‌کند:

1. اثرات پاکسازی پوست

همانطور که در بالا اشاره کردیم، از سدیم هیدروکسید در فرآیند صابون‌سازی استفاده می‌شود. در این فرآیند، انواع چربی‌ها و روغن‌ها با سدیم هیدروکسید ترکیب شده و در‌نتیجه‌ این ترکیب، کرم‌ها و صابون‌های پاک‌کننده‌ پوست ساخته می‌شوند. زمانی که این محصولات را بر روی پوست خود اعمال می‌کنید، انواع آلودگی و چربی‌ها به راحتی از روی پوست شما پاک می‌شوند و همین امر موجب روشن‌تر شدن پوست می‌شود.

2. اثرات لایه‌برداری و بازسازی پوست

لایه‌برداری یک مرحله بالاتر از پاک‌کنندگی است. اگر غلظت سدیم هیدروکسید تا حد معینی بیشتر شود، به حذف سلول‌های مرده‌ پوست کمک می‌کند و در‌نتیجه، پوست برای ترمیم خود تشویق می‌شود که سلول‌های جدیدی بسازد. در‌صورتی که به‌درستی از محصولات لایه‌بردار حاوی سدیم هیدروکسید استفاده کنید، پوست شما به‌مرور زمان صاف‌تر، شاداب‌تر، جوان‌تر و روشن‌تر خواهد شد.

خطرات و عوارض محصولات حاوی سدیم هیدروکسید برای پوست

 

خطرات و عوارض محصولات حاوی سدیم هیدروکسید برای پوست
عوارض شدید مواد شیمیایی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که تماس مستقیم پوست با سدیم هیدروکسید خالص برای سلامتی بسیار خطرناک است. در‌صورتی که پودر یا محلول سدیم هیدروکسید خالص مستقیما با پوست تماس داشته باشد، می‌تواند باعث تحریک، التهاب و یا سوختگی شیمیایی شدید شود. به همین دلیل، این ماده‌ شیمیایی فقط در صنایع و برای مصارف خاص و تحت اقدامات امنیتی استفاده می‌شود. همچنین، استفاده از غلظت و مقدار دقیق آن در ساخت انواع لوازم آرایشی بسیار مهم است.

در زمان خرید محصولات روشن‌کننده‌ حاوی سدیم هیدروکسید برای پوست، باید به غلظت این ماده و دستور مصرف محصول توجه داشته باشید. جالب است بدانید که در برخی از کشور‌های آسیایی و آفریقایی که روشن‌تر بودن رنگ پوست از فاکتور‌های زیبایی محسوب می‌شود، برخی از تولید‌کنندگان محصولات آرایشی، اقدام به تولید محصولات حاوی سدیم هیدروکسید با غلظت بسیار بالا می‌کنند و با اینکه این محصولات لایه‌بردار‌های قوی‌ای به‌شمار می‌روند، اما پوست را به‌شدت تخریب کرده و فرصت بازسازی به آن را نمی‌دهند.

از مهم‌ترین عوارض محصولات مراقبت پوستی حاوی سدیم هیدروکسید می‌توان به قرمزی، خارش، کهیر و التهاب پوستی اشاره کرد. توصیه می‌شود در زمان مصرف محصولات حاوی سدیم هیدروکسید، فاصله‌ زمانی چند‌روزه را برای ترمیم و بازسازی پوست در‌نظر داشته باشید. همچنین، بهتر است قبل مصرف محصول حاوی سدیم هیدروکسید، کمی از آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست‌تان امتحان کرده و در‌صورت نداشتن واکنش یا حساسیت، آن را مصرف کنید. در‌صورتی که پس از مصرف محصولات حاوی سدیم هیدروکسید به عوارض خفیف دچار شدید، بهتر است تا زمان بهبودی از مصرف این محصولات خودداری کرده و به پوست‌تان فرصت بازسازی بدهید.

مزیت‌های سدیم هیدروکسید برای پوست نسبت به سایر مواد شیمیایی

استفاده از سدیم هیدروکسید در محصولات مراقبت از پوست نسبت به سایر مواد شیمیایی، از ۲ جهت دارای مزیت است:

  1. فرمولاسیون مراقبت از پوست: با اینکه سدیم هیدروکسید بسیار سوزاننده است، اما نسبت به سایر مواد قلیایی، توانایی بهتری در تنظیم و تطبیق با PH طبیعی پوست دارد. این ماده از ایجاد بوی نامطلوب در فرمولاسیون محصولات روشن‌کننده جلوگیری کرده و پاک‌کنندگی و لایه‌برداری بهتری را ارائه می‌دهد.
  2. ملاحظات محیط زیستی: سدیم هیدروکسید در زمان خنثی‌سازی اسید‌ها، آسیب‌های محیطی کمتری نسبت به سایر مواد شیمیایی وارد می‌کند و همچنین، با دارا بودن ماهیت غیر‌گازی، آلودگی اتمسفر را به حداقل مقدار ممکن می‌رساند.

سخن پایانی

تا اینجا با مزایا و معایب استفاده از سدیم هیدروکسید برای پوست مواد آرایشی-بهداشتی سفید‌کننده‌ حاوی سدیم هیدروکسید برای پوست صحبت کنیم. سدیم هیدروکسید برای پوست پرداختیم.

سدیم هیدروکسید با فرمول شیمیایی NaOH که با نام سود سوز‌آور نیز شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین مواد قلیایی است که به‌عنوان خنثی‌ساز اسید‌ها در تولید انواع محصولات روشن‌کننده‌ پوست مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. از محصولات حاوی سدیم هیدروکسید برای پاک‌کنندگی و همچنین درمان تیرگی و لکه‌های پوستی استفاده می‌شود.

با اینکه سدیم هیدروکسید دارای عوارض پوستی است، اما اگر در زمان ساخت محصولات مراقبت پوستی، این ماده با غلظت درست استفاده شود و همچنین، محصولات حاوی آن با دستورالعمل درست مصرف شوند، می‌تواند به درخشندگی، صافی و روشن‌تر شدن رنگ پوست کمک کند.

سوالات متداول

  1. چطور از سدیم هیدروکسید در محصولات روشن‌کننده‌ پوست استفاده می‌شود و این محصولات چه اثراتی دارند؟
    سدیم هیدروکسید در محصولات روشن‌کننده‌ رنگ پوست به‌عنوان تنظیم‌کننده‌ PH استفاده می‌شود. با این حال، نقش این ماده نسبت به سایر موادی که برای کنترل ملانین پوست استفاده می‌شوند، کمتر است و اگر نسبت و غلظت مناسب آن در زمان ساخت اعمال شود، آسیب‌های پوستی کمتری وارد می‌کند.
  2. آیا می‌توان از محصولات حاوی سدیم هیدروکسید برای درمان لکه‌های آکنه استفاده کرد؟
    با اینکه لکه‌های ناشی از آکنه معمولا جزو سرسخت‌ترین لکه‌های پوستی هستند، اما با مصرف درست کرم‌ها و محصولات حاوی سدیم هیدروکسید، می‌توان این لکه‌ها را در دراز‌مدت از بین برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *