کاربرد سود پرک در باز کردن لوله فاضلاب چگونه است؟

کاربرد سود پرک در باز کردن لوله

اگر با لوله‌ فاضلاب مسدود‌شده سر‌و‌کار دارید، بهتر است بدانید که می‌توانید از سود پرک در باز کردن لوله استفاده کنید. سود پرک که با نام‌های سود سوزآور و سدیم هیدروکسید نیز شناخته می‌شود، یک ترکیب شیمیایی قلیایی است که مواد آلی را با سرعت بسیار زیادی حل کرده و انواع انسداد لوله را در کمترین زمان ممکن از بین می‌برد.

از آنجایی‌که سود پرک یک ماده‌ قلیایی بسیار واکنش‌پذیر است، در زمان باز کردن لوله‌ها باید با احتیاط عمل کرده و تمام دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کنید. قبل از اینکه به سراغ کاربرد و روش استفاده از سود پرک در باز کردن لوله برویم، بهتر است با این ماده‌ شیمیایی بهتر آشنا شویم.

سود پرک چیست؟

سود پرک یا همان سدیم هیدروکسید، یک ماده‌ قلیایی بسیار قوی است که کاربرد‌های بسیار زیادی در صنعت دارد. از این ماده در ساخت انواع مواد شوینده، محصولات مراقبت از پوست و غیره استفاده می‌شود. یکی از کاربرد‌های سود پرک، باز کردن و تمیز کردن انسداد لوله‌های فاضلاب است. همانطور که می‌دانید، لوله‌های فاضلاب معمولا با چربی، روغن، مو، کاغذ توالت و سایر مواد جامد بسته می‌شوند. سود پرک می‌تواند این مواد را تجزیه کرده و از بین ببرد.

قبل از اینکه سود پرک را برای رفع انسداد لوله‌های فاضلاب استفاده کنید، باید تمام اقدامات امنیتی را رعایت کرده تا از ورود این ماد شیمیایی به پوست و چشمتان جلوگیری کنید. همچنین، باید مطمئن شوید که محیطی که در آن از سود پرک در باز کردن لوله استفاده می‌کنید تهویه‌ مناسبی داشته باشد؛ زیرا سود سوزآور در زمان ترکیب‌شدن با آب، بخاری تولید می‌کند که استنشاق آن مضر است.

کاربرد سود پرک در باز کردن لوله فاضلاب

با اینکه رفع انسداد لوله‌های فاضلاب کار ناخوشایندی است، اما برای اینکه از مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری کنید، باید این کار را در اسرع وقت انجام دهید. در چنین مواقعی، یکی از راه‌هایی که می‌توانید انجام دهید، استفاده از سود پرک است. این ماده‌ شیمیایی تنها در عرض چند دقیقه تمام مو، چربی و اجسام جامدی که در لوله‌های فاضلاب گیر کرده‌اند را تجزیه می‌کند و هیچ آسیبی به لوله‌ها وارد نمی‌کند. همچنین، اگر به تازگی بوی نامطبوعی در مجرای فاضلاب استشمام می‌کنید و یا گرفتگی‌های کوچکی در ابتدای راه فاضلاب ایجاد می‌شود، بهتر است برای جلوگیری از انسداد کامل در آینده، راه فاضلاب را با سود پرک پاکسازی کنید.

روش استفاده از سود پرک برای باز کردن لوله فاضلاب

کاربرد سود پرک در باز کردن لوله
سود پرک در باز کردن لوله

ترکیبی که از آب و سود پرک بدست می‌آید، می‌تواند ذرات جامد موجود در لوله‌های فاضلاب را به ذرات کوچکتر بشکند و در کمترین زمان ممکن، انسداد‌های سخت را باز کند. از آنجایی‌که تماس یا استنشاق بخار این ترکیب برای انسان خطرناک است، قبل از اینکه به سراغ استفاده از آن بروید، باید دستکش، ماسک تنفسی و عینک ایمنی را تهیه کرده و سپس ۳ لیتر آب سرد را در یک ظرف پلاستیکی بریزید. در مرحله‌ بعد، باید طبق دستور، مقدار مشخصی از سود سوز آور (معمولا ۵۰۰ گرم در‌نظر گرفته می‌شود) را کم‌کم به آب سرد اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا کاملا حل شود. سپس، محلول بدست‌آمده را در مجرای مسدود‌شده بریزید و پس از ۳۰ دقیقه، مجرا را با آب داغ شستشو دهید.

سود پرک چطور لوله‌ فاضلاب را باز می‌کند؟

در قسمت‌های قبل، با کاربرد و روش استفاده از سود پرک در باز کردن لوله آشنا شدیم. اما سود پرک انسداد لوله‌های فاضلاب را با چه مکانیزمی باز می‌کند؟ زمانی که سود پرک را با آب ترکیب می‌کنید و در لوله‌ مسدود‌شده می‌ریزید، این ترکیب از ۳ طریق انسداد لوله‌ فاضلاب را رفع می‌کند:

1. صابونی کردن (Saponification)

از سدیم هیدروکسید در فرآیند ساخت صابون و ایجاد واکنش بین چربی‌ها و روغن‌ها استفاده می‌شود. در لوله‌های فاضلاب نیز معمولا چربی‌های حیوانی یا روغن‌های گیاهی جمع می‌شوند. زمانی که سدیم هیدروکسید را در لوله‌ فاضلاب می‌ریزید، ابتدا روغن‌های موجود در لوله به گلیسرول و نمک‌های اسید چرب یا همان صابون تبدیل شده و سپس با ورود آب داغ، به راحتی حل می‌شوند.

2. واکنش گرما‌زا (Exothermic Reaction)

زمانی که سود پرک را در آب حل می‌کنید، گرمای زیادی از آن آزاد می‌شود که این گرما به ذوب‌شدن مواد جامد درون لوله‌ فاضلاب کمک می‌کند. به همین دلیل است که برای جلوگیری از جوشیدن محلول و پاشیده‌شدن به اطراف، باید پودر سود پرک را با آب سرد حل کنید.

3. واکنش با آلومینیوم (Aluminum)

این مورد برای سینک‌های ظرف‌شویی که جنس ورودی یا تمامشان آلومینیومی است، کاربرد دارد. زمانی که سود پرک با سطح آلومینیوم تماس پیدا می‌کند، یک واکنش جانبی ایجاد می‌شود که در نتیجه‌ آن، گاز هیدروژن تولید می‌شود. این گاز‌ها باعث ایجاد حباب‌های کوچک می‌شوند و به جابجایی و رفع انسداد لوله‌ فاضلاب کمک می‌کنند.

سخن پایانی

استفاده از سود پرک در باز کردن لوله یکی از راحت‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌هاست. با انجام این کار، علاوه‌بر اینکه انسداد لوله‌ها را در کمترین زمان ممکن رفع می‌کنید، از تعمیرات پر‌هزینه‌ لوله کشی نیز جلوگیری خواهید کرد. سود پرک با استفاده از ۳ مکانیزم صابونی کردن، واکنش گرما‌زا و واکنش با آلومینیوم به رفع انسداد لوله‌های فاضلاب کمک می‌کند. از آنجایی‌که سود پرک یک ماده‌ شیمیایی به‌شدت واکنش‌پذیر است و با تماس پوستی یا ورود به سیستم تنفسی می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد، بهتر است قبل از انجام این کار، تمام موارد ایمنی را رعایت کرده و دستور‌العمل‌های مندرج بر روی محصول را به‌دقت مطالعه کنید.

سوالات متداول 

  1. مزایای استفاده از سود پرک در بازکردن لوله فاضلاب چیست؟
    اثر بخشی بالا، سرعت عمل بالا، هزینه کم باعث می‌شود که در کمترین زمان با کمترین هزینه اثر بخشی با شدن لوله‌ها مشاهده کنیم.
  2. روش استفاده از سود پرک برای باز کردن مسدودی لوله چگونه است؟
    قبل از هر چیزی برای استفاده از سود پرک حتما دستکش و دیگر وسایل ایمنی را برای محافظت از پوست تهیه کنید. در مرحله اول دستکش‌ها را دست کنید به مقدار مورد نیاز سود پرک را داخل آب سر بریزید با یک تکه چوب هم بزنید تا به محلول تبدیل شود؛ سپس محلول را داخل لوله بریزید و بعد از مدت نیم ساعت آب گرم را داخل لوله بریزید تا گرفتگی بر طرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *