کاربرد سود پرک چربی‌ گیر در صنعت

سود پرک چربی‌ گیر

سود پرک چربی‌ گیر در صنایع کاربرد بسیار فراوانی دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اصلا چرا صنایع به سود پرک نیاز دارند و آیا جایگزین بهتری برای این ماده شیمیایی وجود ندارد؟ برای داشتن یک محیط سالم و کارآمد در خانه، صنایع و یا آزمایشگاه‌ها، تمیزی و چربی‌ زدایی نقش بسیار مهمی دارد. در میان تمام پاک‌کننده‌های موجود، سود پرک یا همان سدیم هیدروکسید از مزایا و قدرت پاک‌کنندگی بیشتری برخوردار است. به همین دلیل، در این مقاله می‌خواهیم به بررسی خواص استثنایی سود پرک و کاربرد‌های آن در دنیای پاکسازی و چربی‌ زدایی صنایع بپردازیم. با آراکس شیمی همراه باشید.

سود پرک چیست؟

سود پرک که در صنعت به آن سود سوز‌آور، کاستیک سودا یا سدیم هیدروکسید نیز گفته می‌شود، یک ترکیب قلیایی با طیف وسیعی از کاربرد‌های مختلف است. این ترکیب، توانایی بسیار بالایی در تجزیه انواع گریس، چربی، روغن و مواد آلی نهفته دارد که این ویژگی، آن را به یک گزینه عالی برای عملیات تمیزکاری و پاکسازی در حجم زیاد تبدیل می‌کند. اما چرا معمولا از سود پرک برای چربی‌ گیری استفاده می‌شود؟ این سوالی است که در ادامه به طور مفصل به بررسی آن می‌پردازیم.

چرا از سود پرک برای تمیز کردن در صنایع استفاده می‌شود؟

بنا به دلایل زیر، استفاده از سود پرک برای چربی‌ گیری و نظافت در صنایع، نسبت به سایر مواد شیمیایی بیشتر است:

قدرت بالا در انحلال گریس

یکی از مهم‌ترین خواص سود پرک، حل کردن گریس است. معمولا در صنایع مختلف برای روان‌سازی قطعات دستگاه‌ها، از گریس استفاده می‌شود. این ماده دارای چربی و آلودگی بسیار زیادی است و به همین دلیل، باید به‌صورت دوره‌ای پاکسازی شده و دستگاه‌ها مجددا گریس‌کاری شوند.

سود پرک چربی‌ گیر در حل کردن و امولسیون کردن گریس و روغن‌های صنعتی بسیار عالی عمل می‌کند و می‌تواند سرسخت‌ترین رسوبات گریسی را در مدت‌زمان بسیار کمی حذف کرده و محیط کار را پاکسازی کند.

قلیایی بودن PH

سود پرک یک ماده قلیایی بسیار قوی است و به همین دلیل است که می‌تواند انواع چربی را به صابون تبدیل کند. پس از تبدیل چربی‌ها به صابون، حل کردن صابون با آب کار بسیار راحتی است و به تمیز کردن هر چه بیشتر محیط کمک می‌کند.

تطبیق‌پذیری بالا

شما می‌توانید از سود پرک برای تمیز کردن انواع سطوح و ابزار‌آلات مختلف استفاده کنید. فقط کافی است غلظت مناسب برای تمیز کردن سطح یا ابزار مورد‌نظرتان را بدانید و و سپس کار خود را شروع کنید.

کاربرد‌های سود پرک در صنعت

در اینجا، به مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کاربرد‌های سود پرک چربی‌ گیر در صنایع می‌پردازیم:

تمیز کردن انواع کوره‌ها، اجاق‌ها و تجهیزات پخت‌و‌پز گرمایی

معمولا در آشپزخانه‌های صنعتی و نانوایی‌ها، چربی و رسوبات کربن زیادی در محل اجاق و تجهیزات پخت‌و‌پز جمع می‌شود. شما می‌توانید از سود پرک چربی‌ گیر برای شکستن و حل کردن این رسوبات سرسخت استفاده کنید.

چربی‌زدایی لوله‌ها و مخازن

در صنایعی که با روغن و نفت سر‌و‌کار دارند، چالش‌های فراوانی با لوله‌ها و مخازن چرب وجود دارد. به همین دلیل، در این صنایع از سود پرک برای تمیز کردن و چربی‌زدایی اجزای حیاتی و بهبود عملکرد لوله‌ها استفاده می‌شود.

تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات

همانطور که می‌دانید، تجمع چربی در ماشین‌آلات می‌تواند به جمع‌شدن انواع آلودگی و رسوبات دیگر ختم شود. به همین دلیل، کارخانه‌جات تولیدی برای بالا بردن طول عمر دستگاه‌های خود از سود پرک برای تمیز کردن استفاده می‌کنند.

کاربرد‌های خانگی سود پرک

سود پرک نه‌تنها در صنایع، بلکه در خانه و محیط‌های کوچک نیز کاربرد‌های فراوانی دارد. مهم‌ترین کاربرد‌های سود پرک در خانه عبارتند‌از:

  • تمیز کردن لوله‌های فاضلاب و رفع انسداد: از محلول سود پرک برای رفع گرفتگی و انسداد لوله‌های فاضلاب خانه استفاده می‌شود.
  • روغن‌زدایی فر و اجاق گاز: برای از بین بردن چربی‌های ریخته‌شده و کثیفی‌های ناشی از پخت‌و‌پز، می‌توان از سود پرک استفاده کرد.

اقدامات ایمنی برای استفاده از سود پرک چربی‌ گیر در صنایع

به همان نسبت که سود پرک می‌تواند سرسخت‌ترین چربی‌ها و آلودگی‌ها را پاک کند، به همان اندازه نیز تماس پوستی و استنشاق بخار آن می‌توان برای انسان و سایر موجودات مضر باشد. در‌نتیجه، در زمان استفاده از آن باید تمام وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک محافظ و ماسک تنفسی را به همراه داشته و مطمئن شوید که محیط دارای تهویه کافی است.

روش استفاده از سود پرک و غلظتی که برای تمیز کردن و چربی‌ زدایی صنایع استفاده می‌شود، بر‌اساس کاربرد و سطح مورد‌نظر متفاوت است. به‌طور کلی، غلظت این ماده در صنایع بر حسب وزن در حجم (گرم در لیتر) بیان می‌شود. موارد زیر، نمونه‌هایی از غلظت محلول سود پرک چربی‌ گیر بکار‌رفته در صنایع هستند:

چربی‌ زدایی تجهیزات صنعتی

معمولا در محیط صنعتی برای چربی‌ زدایی ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین از محلول سدیم هیدروکسید با غلظت ۵-۱۰٪ W/V (وزنی/حجمی) یا تقریبا ۵۰-۱۰۰ گرم در لیتر استفاده می‌شود.

تمیز کردن فر و گریل صنعتی

برای شکستن رسوبات سخت چربی و کربن در کوره‌ها، اجاق‌ها و گریل‌های صنعتی، از محلول غلیظ سود پرک استفاده می‌شود. غلظت این محلول معمولا ۲۰٪ وزنی/حجمی یا همان ۲۰۰ گرم در لیتر یا بالاتر است.

تمیز کردن لوله‌ها و زهکشی‌ها

لوله‌ها و زهکشی‌های صنعتی معمولا با رسوبات مواد آلی روبرو هستند. برای پاک کردن این لوله‌ها از محلول سود پرک در غلظت‌های بین ۱۰-۳۰٪ وزنی/حجمی یا ۱۰۰ الی ۳۰۰ گرم در لیتر استفاده می‌شود.

چربی‌ زدایی سطوح

در صنایع، معمولا سطوح مختلف مانند کف، دیوار‌ها، میزها و غیره در فواصل زمانی کمی آلوده می‌شوند. برای تمیز کردن آلودگی و چربی از این سطوح، از محلول سود پرک با غلظت ۱-۵٪ وزنی/حجمی یا همان ۱۰ الی ۵۰ گرم در لیتر استفاده می‌شود.

تمیز کردن قطعات خودرو

سود پرک چربی‌ گیر در خودرو‌سازی کاربرد بسیار زیادی دارد. از این ماده برای حذف چربی، روغن و گریس اجزای موتور با غلظت ۵-۱۵٪ وزنی/حجمی یا همان ۵۰ الی ۱۵۰ گرم در لیتر استفاده می‌شود.

تمیز کردن و قلم‌زنی آلومینیوم

برای حذف اکسید‌ها و آلاینده‌ها در فرآیند‌های تمیز کردن و قلم‌زنی آلومینیوم، از محلول سود پرک چربی‌ گیر با غلظت ۲-۵٪ وزنی/حجمی یا همان ۲۰ الی ۵۰ گرم در لیتر استفاده می‌شود.

تمیز کردن ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی

اصلی‌ترین مواردی که باید در آزمایشگاه‌ها رعایت شود، تمیزی و پاکی است. برای تمیز کردن ظروف شیشه‌ای و حذف بقایای آلی از این ظروف، می‌توان از محلول سود پرک با غلظت ۱-۲٪ وزنی/حجمی یا همان ۱۰ الی ۲۰ گرم در لیتر استفاده کرد.

خرید بهترین سود پرک چربی‌ گیر برای صنایع

 

خرید بهترین سود پرک چربی‌ گیر برای صنایع
بهترین تولید کننده کاستیک سودا در ایران

تا اینجا فهمیدیم که سود پرک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای تمیز‌کننده در صنایع مختلف به شمار می‌رود. اما چیزی باید به آن دقت کنید این است که کیفیت این ماده به عوامل مختلفی بستگی دارد. در‌نتیجه، در زمان خرید سود پرک، باید موارد مختلفی را در‌نظر داشته باشید.

در اینجا، مهم‌ترین عواملی که در انتخاب و خرید سود پرک چربی‌ زدا نقش دارند را معرفی می‌کنیم تا به این نتیجه برسیم که سود پرک از کجا بخریم و در زمان خرید سدیم هیدروکسید باید به چه چیز‌هایی توجه کنیم:

درصد خلوص سود پرک

اولین و مهم‌ترین عاملی که باید در‌نظر بگیرید، درصد خلوص سود پرک است. هر چه درصد خلوص این ماده بیشتر باشد، به این معنی است که سود پرک دارای کمترین ناخالصی است و می‌تواند بهترین عملکرد را در تمیز کردن و حذف چربی‌ها داشته باشد.

شکل سود پرک

سود پرک در اشکال مختلفی مانند پودر، مروارید و مایع تولید می‌شود. انتخاب شکل این ماده به کاربرد و سطحی که می‌خواهید تمیز کنید بستگی دارد. به‌عنوان مثال، معمولا برای تمیز کردن سطوح صنایع در مقیاس بالا، از سود پرک پودری و مرواریدی استفاده می‌شود. دلیل انتخاب این شکل برای صنایع این است که حمل‌و‌نقل آن آسانتر بوده و می‌توان با یک پاکت سود پرک پودری یا مرواریدی، سطح وسیعی را از چربی پاک کرد.

گواهینامه‌ها و استاندارد‌ها

قبل از خرید سود پرک چربی‌ گیر باید بررسی کنید که آیا تولید‌کننده آن با استاندارد‌ها و گواهینامه‌های بین‌المللی کار می‌کند یا خیر. در‌صورتی که تولید‌کننده سود پرک تمام استاندارد‌ها و گواهینامه‌های مورد‌نیاز را رعایت کرده باشد، به این معنی است فرآیند تولید این محصول دارای بالاترین ایمنی و کیفیت است.

تاثیرات زیست محیطی

هر چه تولید‌کننده کاستیک سودا در فرآیند تولید، رد‌پای زیست محیطی کمتری از خود بجای بگذارد، گزینه بهتری برای خرید است. بهتر است قبل از خرید سود پرک، به دنبال تولید‌کننده‌ای باشید که به حفظ محیط زیست پایبند است و از استراتژی‌های مناسب برای دفع و کاهش زباله استفاده می‌کند.

قابلیت اطمینان تولید‌کننده سود پرک

منظور از قابلیت اطمینان همان تحویل به‌موقع سود پرک چربی‌ زدا و تامین آن به مقدار مورد‌نیاز است. قبل از خرید سود پرک، باید تحقیق کنید که تولید‌کننده آن سابقه خوبی در تامین و تحویل به‌موقع محصول در حجم بالا را دارد؛ زیرا تمیزکاری به‌موقع در صنایع همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

سخن پایانی

یکی از صد‌ها قابلیت سود پرک در صنایع، تمیز کردن انواع چربی‌ها و روغن‌ها در کمترین زمان ممکن است. از این ماده به دلیل قدرت بالا در انحلال گریس، قلیایی بودن PH و تطبیق‌پذیری بالا برای چربی‌زدایی لوله‌ها و مخازن، تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات و تمیز کردن انواع کوره‌ها، اجاق‌ها و تجهیزات پخت‌و‌پز گرمایی استفاده می‌شود. در زمان انتخاب و خرید سود پرک چربی‌ گیر باید به موارد مهمی مانند هزینه، خلوص، شکل و فرم محصول، گواهینامه‌ها، تاثیرات محیط زیستی و قابلیت تامین تولید‌کننده دقت کنید.

ما در مجموعه آراکس شیمی با تولید سود پرک با غلظت ۹۹٪ و ارائه این محصول با قیمت مناسب، توانسته‌ایم رضایت مشتریان خود را کسب کنیم. همچنین، با بهره‌گیری از جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا، بکارگیری نیروی انسانی مجرب، پشتیبانی و پاسخگویی همه‌روزه، ارسال محصول با انواع روش‌های زمینی، ریلی، دریایی و استفاده از انواع استاندارد‌های لازم، توانسته‌ایم کیفیت محصولات و خدمات خود را در بالاترین سطح ممکن نگه داریم.

سوالات متداول

  1. نقش سود سوزآور در فرآیند نظافت صنعتی چیست؟
    از آنجایی‌که این ماده چربی‌ها، رسوبات پروتئینی و روغن‌ها را حل می‌کند، به آب اضافه شده و سپس کمی حرارت داده می شود تا از آن در تمیز کردن تجهیزات، مخازن ذخیره‌سازی، سطوح و غیره استفاده شود.
  2. محلول سود سوزآور چقدر ماندگاری دارد؟
    هیدروکسید سدیم مایع معمولا بین 12 تا 18 و سود سوزآور پولکی یا جامد حدودا 2 تا 3 سال در‌صورت نگهداری مناسب ماندگاری دارد. برای اطمینان از سالم بودن و اثربخشی سود سوزآور ذخیره‌شده در کاربردهای صنعتی، بسیار مهم است که به‌طور منظم بازرسی شود.
  3. کدام مواد را نباید با سود سوزآور تمیز کرد؟
    سدیم هیدروکسید با عوامل اکسید‌کننده مانند پرکلرات‌ها، پراکسیدها، پرمنگنات‌ها، کلرات‌ها، نیترات‌ها، کلر، برم و فلوئور و همچنین، حلال‌های کلردار، آمونیاک، و مواد آلی سازگاری ندارد. علاوه‌بر‌این، هیدروکسید سدیم می تواند به سطح آهن، مس، پلاستیک، لاستیک و پوشش‌ها حمله کرده و آن‌ها را تخریب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *