کاربرد سود‌پرک در مصارف خانگی

کاستیک سودا که به نام سود سوزآور نیز شناخته می‌شود، یک ماده شیمیایی قوی با فرمول شیمیایی NaOH است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، همچنین برای برخی مصارف خانگی نیز مفید است. اما به دلیل خاصیت بازی قوی این ماده، استفاده از آن باید با رعایت نکات ایمنی انجام شود. در این مقاله به بررسی برخی از مصارف خانگی سودپرک می‌پردازیم.

۱- رفع گرفتگی ماشین ظرفشویی با سود پرک

سود پرک یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که غذا، مو و سایر مواد آلی را تجزیه می کند، که علت اصلی مسدود شدن بسیاری از مجاری فاضلاب است. سود سوزآور با واکنش و تجزیه این مواد می‌تواند نواحی تجمع آنها را تمیز کرده و در نتیجه انسداد را برطرف کند.

با این حال، آگاهی از مقدار دقیق هیدروکسید سدیم برای استفاده خانگی بسیار دشوار است. استفاده مقدار زیاد از سود پرک گرفتگی را کاملا از بین می‌برد، اما واکنش این ماده شیمیایی بسیار خطرناک است. استفاده از مقدار کمتر ایمن‌تر خواهد بود، اما ممکن است انسداد را به طور کامل برطرف نکند. از آنجایی که سود پرک بسیار خورنده است، مخلوط کردن آن با آب یا اسید یک واکنش گرمازا را ایجاد می‌کند که گرمای زیادی آزاد می‌کند. این واکنش گرمازا به همراه توانایی آن در تجزیه چربی‌ها و پروتئین‌ها، باعث رفع گرفتگی لوله‌های آب می‌شود. سود پرک برای بدن انسان بسیار سمی است، زیرا قدرت تحریک بسیار بالایی برای پوست و غشاهای مخاطی دارد و بر پروتئین‌های این بافت‌ها تأثیر می‌گذارد و به لیپیدها حمله می‌کند.

۲- رفع گرفتگی فاضلاب با سود سوزآور

از جمله مشکلات رایجی که می‌تواند در اماکن مسکونی و تجاری اتفاق بیفتد و افراد را با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه کند، گرفتگی لوله فاضلاب است. در همین راستا در این مقاله جهت اطلاع شما قصد داریم به بررسی روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب بپردازیم. سود پرک یکی از موثرترین ترکیبات قلیایی است که توانایی زیادی در حذف چربی‌ها دارد. این ترکیبات واکنش پذیری بالایی دارند و در صورت تماس با رطوبت، پس از واکنش گرما تولید می‌کنند. این گرما ذرات چربی و لایه‌های روغنی تجمع یافته روی دیواره لوله فاضلاب را از بین می‌برد و باعث رفع مسدود شدن لوله فاضلاب می‌شود. البته توجه داشته باشید که این ترکیبات می‌توانند باعث خفگی و سوختگی پوست شوند، بنابراین استفاده از دستکش و همچنین ماسک و عینک و باز نگه داشتن درب ضروری است.

۳- چربی زدایی در آشپز خانه‌ با سود پرک‎

چربی زدایی با کاستیک سودا در آشپزخانه یک امر فراگیر است. هود یکی از لوازم آشپزخانه است که به دلیل تماس مستقیم با پخت و پز به شدت در معرض چربی‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین، چربی زدایی آن دشوار است. فیلترهای هود را در سینی قرار دهید و روی آن سود پرک بپاشید. مراقب باشید که سود را با دستان خالی و بدون پوشش لمس نکنید. زیرا ممکن است باعث سوختگی شیمیایی شود. پس از پاشیدن آن روی فیلترها، مقداری آب جوش از فاصله کمی روی آن بریزید. بخار حاصل می‌تواند سمی و مضر باشد. پس رعایت فاصله ایمن ضروری است.

یکی دیگر از موارد رایج نظافت آشپزخانه، گرفتگی لوله آشپزخانه است که می تواند دردسرساز باشد. شما می توانید برای رفع گرفتگی فاضلاب  آشپزخانه خودتان دست به کار شوید. اکثریت قریب به اتفاق لوله‌های سینک توسط زباله های گیر کرده مانند مو، ذرات غذا و غیره مسدود می‌شوند. سودپرک ماده‌ای همه کاره است که برای تهیه انواع شوینده استفاده می‌شود، اما به دلیل خطرات استفاده از این ماده شیمیایی بهتر است از پاک کننده‌های فاضلاب تجاری استفاده کنید.

۴- تمیز کردن فرش

سود سوزاور می‌تواند به عنوان یک حلال قوی برای لکه‌ها و چربی‌های موجود در فرش استفاده شود. البته این کار باید با دقت انجام شود تا آسیبی به فرش وارد نشود و این ماده روی فرش های حساس و آسیب دیده استفاده نشود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شستشوی فرش با سود پرک به مقاله این مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

 

سود‌پرک یک ماده شیمیایی قوی و بسیار مفید است که می تواند در بسیاری از مصارف خانگی استفاده شود. از رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب گرفته تا از بین بردن لکه‌های فرش و تمیز کردن قطعات فلزی، از کاستیک سودا می‌توان برای انجام کارهای مفید خانگی و نظافت منزل استفاده کرد. اما به دلیل خاصیت باز بودن قوی این ماده، استفاده از آن باید با دقت انجام شود. این ماده می تواند باعث سوختگی شدید پوست شود، بنابراین هنگام استفاده از آن باید از دستکش های محافظ پوست استفاده شود. همچنین، سود پرک را در مکانی امن و دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. در انتها بابت مشاوره و خرید سود پرک جامد می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *