کاربرد سود پرک در مواد شیمیایی آلی چگونه است؟

کاربرد سود پرک در مواد شیمیایی آلی

سود پرک (NaOH) یکی از مهم‌ترین مواد اولیه شیمیایی است که در فرآیند‌های ساخت و ترکیب مواد شیمیایی آلی، تولید آلومینیوم، صنایع نساجی، صنایع کاغذ، تولید چسب، صنایع غذایی، تولید مواد آرایشی-بهداشتی، تولید مواد شوینده و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد‌های فراوانی دارد. به‌دلیل ویژگی خاصیت قلیایی بسیار قوی این ماده و تاثیرات محیط زیستی کمتر نسبت به سایر مواد شیمیایی، نقش بسیار مهمی در فرآیند‌های مربوط به مواد شیمیایی آلی ایفا می‌کند. در این مقاله، می‌خواهیم به نقش‌ها و کاربردهای سود پرک در مواد شیمیایی آلی بپردازیم. با آراکس شیمی همراه باشید.

سود پرک چیست؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی کاربرد‌های سود پرک در مواد شیمیایی آلی برویم، کمی با این ماده آشنا می‌شویم.

سود پرک که با نام‌های سدیم هیدروکسید، سود سوزآور و کاستیک سودا شناخته می‌شود، دارای فرمول شیمیایی NaOH است که از کاتیون‌های سدیم (Na+) و آنیون‌های هیدروکسید (OH-) تشکیل می‌شود. از مهم‌ترین مضرات سود پرک می‌توان به ایجاد مسمومیت و سوختگی اشاره کرد.

این ماده یک قلیایی بسیار خورنده است و می‌تواند انواع پروتئین‌ها و لیپید‌ها را در دمای اتاق تجزیه کرده و به صابون تبدیل کند. سود پرک خاصیت جذب رطوبت بسیار بالایی دارد و در آب به‌راحتی حل می‌شود و از حل‌شدن این ماده در آب، گرمای بسیار زیادی آزاد می‌شود. کاربرد‌های سود پرک در صنایع مختلف بسیار زیاد است و از اشکال مایع، پودر و مروارید آن برای مصارف مختلفی نظیر ساخت کاغذ، چسب، دارو، لوازم بهداشتی، مواد شوینده و غیره استفاده می‌شود.

مواد شیمیایی آلی چیست؟

روش استفاده از سود پرک و درجه خلوص آن در تولید مواد شیمیایی، به ماده‌ شیمیایی که به دنبال تولید آن هستیم بستگی دارد. مواد شیمیایی شامل مواد خالص یا ترکیباتی هستند که توسط فرآیند‌های شیمیایی در آزمایشگاه یا صنعت تولید می‌شوند. این مواد به ۲ دسته مواد شیمیایی آلی و معدنی تقسیم می‌شوند. شیمی آلی تمام ترکیبات حاوی کربن را شامل می‌شود. پتروشیمی‌ها زیر‌بخش مهمی از شیمی آلی هستند. این در حالی است که شیمی معدنی به سایر عناصر جدول تناوبی و ترکیبات آن‌ها مربوط می‌شود.

 

اصطلاح شیمی آلی برای اولین بار توسط «جونز یاکوب برزلیوس» در سال ۱۸۰۶ ابداع شد و در اوایل قرن ۱۹، به ترکیباتی که توسط موجودات زنده ساخته می‌شوند، گفته می‌شد. در سال ۱۸۲۸، این فرضیه که ترکیبات آلی را نمی‌توان به‌طور مصنوعی تولید کرد، رد شد. تا اواسط قرن ۱۹ نیز دانشمندان متوجه شدند که محتوای کربن تعیین‌کننده یک ترکیب شیمیایی آلی است.

مواد شیمیایی آلی تقریبا ۱۹ میلیون ترکیب کربن شناخته‌شده را پوشش می‌دهند. نامگذاری ترکیبات آلی توسط قوانین اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) انجام می‌شود و این مواد بسیار متنوع هستند.

مواد شیمیایی آلی از متان گازی، ترکیبات هیدروکربنی تا پلاستیک‌های ماکرومولکولی را شامل می‌شوند. طبقه‌بندی این مواد بر‌اساس گروه‌های مختلف انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، برخی از گروه‌های مواد شیمیایی آلی عبارتند‌از:

  • هیدروکربن‌ها؛
  • ترکیبات اکسیژن و هیدروکسی (الکل‌ها، آلدهیدها، کربوکسیلیک اسیدها، کتون‌ها)؛
  • ترکیبات نیتروژن (آمین‌ها، آمیدها، ترکیبات نیترو، نیتریل‌ها)؛
  • ترکیبات گوگردی (آلکانتیولات‌ها، سولفات‌ها)؛
  • ترکیبات فسفر (فسفات‌ها، فسفین‌ها)؛
  • ترکیبات آلی فلزی (فروسن)؛

کاربرد‌ها و نقش سود پرک در مواد شیمیایی آلی

 

کاربرد‌ها و نقش سود پرک در مواد شیمیایی آلی
کاربرد سود پرک در مواد آلی

سود پرک که معمولا در صنایع به‌عنوان سدیم هیدروکسید شناخته می‌شود، یک پایه قوی است که در واکنش‌های آلی کاربرد فراوانی دارد. زمانی‌که این ماده با گرما ترکیب می‌شود، می‌تواند نقش‌های مختلفی را در انواع واکنش‌ها ایفا کند. درجه خلوص این ماده نیز نقش مهمی در واکنش‌پذیری آن دارد. در‌نتیجه، در زمان خرید، علاوه‌بر قیمت سود سوزآور باید به درجه یا درصد خلوص آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نقش‌های مختلف سود پرک در مواد شیمیایی آلی عبارتند از:

واکنش‌های صابونی‌سازی (Saponification Reactions)

  • سود پرک معمولاً در واکنش‌های صابونی‌سازی استفاده می‌شود. در این واکنش‌ها، استرها که همان ترکیبات آلی مشتق‌شده از اسیدهای کربوکسیلیک هستند، هیدرولیز می‌شوند تا کربوکسیلیک اسید و الکل مربوطه را تشکیل دهند.
  • در واکنش صابونی‌سازی، سود پرک به‌عنوان یک پایه قوی عمل کرده و گرما و انرژی لازم برای هدایت واکنش به جلو را فراهم می‌کند.
  • یون هیدروکسید (OH-) حاصل از سود پرک به کربن کربونیل استر حمله کرده و پیوند استری را می‌شکند و یک واسطه یون آلکوکسید را تشکیل می‌دهد.
  • در مرحله بعد، یون آلکوکسید با آب واکنش داده و کربوکسیلیک اسید و الکل را تشکیل می‌دهد.
  • گرما و انرژی حاصل از این واکنش‌ها، فرآیندهای شکستن و تشکیل پیوند تسریع می‌کند.

واکنش‌های آب‌گیری (Dehydration Reactions)

  • سود پرک در واکنش‌های آب‌گیری دخیل است. در این واکنش‌ها، الکل‌ها با حذف یک مولکول آب به آلکن تبدیل می‌شوند.
  • در واکنش آب‌گیری، NaOH به‌عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و حذف گروه هیدروکسیل (-OH) از مولکول الکل را راحت‌تر می‌کند.
  • وجود گرما در این واکنش، باعث افزایش انرژی جنبشی مولکول‌ها شده و آن‌ها را واکنش‌پذیرتر می‌کند و باعث دفع بهتر آب می‌شود.
  • محصول بدست‌آمده از این واکنش، یک آلکن دارای پیوند دوگانه بین دو اتم کربن است.

واکنش‌های حذف (Elimination Reactions)

  • سود پرک در واکنش‌های حذف استفاده می‌شود. در این واکنش‌ها، یک گروه از یک مولکول به بیرون رانده می‌شود تا یک پیوند دوگانه یا یک ساختار حلقه را تشکیل دهد.
  • در این نوع واکنش‌ها، سود پرک به‌عنوان یک پایه عمل کرده و یک پروتون را از مولکول جدا می‌کند و یک یون آلکوکسید را تولید می‌کند.
  • در مرحله بعد، یون آلکوکسید به کربن مجاور گروه خروجی حمله کرده و منجر به تشکیل یک پیوند دوگانه یا ساختار حلقوی می‌شود.
  • گرما و انرژی حاصل از این واکنش‌ها، فرآیندهای شکستن و تشکیل پیوند تسریع می‌کند.

واکنش‌های خنثی‌سازی (Neutralization Reactions)

  • سود پرک معمولاً در واکنش‌های خنثی‌سازی استفاده می‌شود. در این واکنش‌ها، اسیدها و بازها برای تشکیل نمک و آب با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند.
  • در این نوع واکنش‌ها، سود پرک به‌عنوان یک باز قوی عمل می‌کند. همچنین، اسید یک پروتون (H+) را اهدا می‌کند.
  • یون هیدروکسید حاصل از سود پرک با یون هیدروژن اسید ترکیب شده و آب را تشکیل می‌دهد. از طرف دیگر، یون‌های باقی‌مانده با یکدیگر ترکیب می‌شوند و نمک را تشکیل می‌دهند.
  • وجود گرما همیشه برای واکنش‌های خنثی‌سازی ضروری نیست، زیرا این واکنش‌ها معمولا در دمای اتاق رخ می‌دهند. با این حال در برخی موارد، حرارت می‌تواند به تسریع سرعت واکنش کمک کند.

اما اگر به‌دنبال این هستیم که بهترین محصول را برای آزمایشگاه یا صنایع تهیه کنیم، باید سود پرک از کجا بخریم و تولید‌کننده این محصول باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

خرید سود پرک برای مواد شیمیایی آلی

خلوص و کیفیتی که برای واکنش‌های شیمیایی آلی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد بسیار مهم است. به همین دلیل، آزمایشگاه و صنایع مرتبط با مواد شیمیایی آلی، باید سود پرک مورد‌نیازشان از بهترین تولید‌کننده خریداری کنند. در زمان خرید سود پرک از تولید‌کننده، باید به مواردی مانند نام و برند تولید‌کننده کاستیک سودا، گواهینامه‌ها و استاندارد‌های بکار‌رفته در خط تولید، قیمت سود پرک، نحوه بسته‌بندی و ارسال، نحوه پاسخگویی و پشتیبانی از مشتریان و همچنین درصد خلوص این ماده توجه داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله، به‌طور مفصل به نقش و کاربرد‌های سود پرک در مواد شیمیایی آلی پرداختیم. سود پرک یک ماده قلیایی و پایه قوی است که در انواع واکنش‌های مواد شیمیایی آلی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. این ماده، نقش‌های مختلفی را در واکنش‌های آلی ایفا می‌کند. از جمله این واکنش‌ها می‌توان به واکنش‌های صابونی‌سازی، آب‌گیری، حذف و خنثی‌سازی اشاره کرد. توانایی سود پرک برای عمل به‌عنوان پایه قوی، تامین انرژی فعال‌سازی و تسهیل فرآیندهای شکستن پیوند و تشکیل پیوند، آن را به یک ماده همه‌کاره در شیمی آلی تبدیل کرده است.

اگر قصد خرید سدیم هیدروکسید با درصد خلوص بالا و بکارگیری آن برای واکنش‌های شیمیایی آلی را دارید، می‌توانید محصول خود را از آراکس شیمی خریداری کنید. تمام محصولات ما با جدید‌ترین فناوری‌ها و استاندارد‌های روز دنیا تولید می‌شوند و طیف وسیعی از نیاز‌های صنایع را پوشش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *